Thursday, July 2, 2009

Experience bertemu dengan orang Syiah

Tutup cerita pasal isu semasa. Makin hari makin serabut dibuatnya. Semakin ternampak siapa yang sebenarnya mengidamkan UG dan masih mengharapkan ada putik-putik perpaduan dengan Umno. Kalau begini keadaan berterusan, Pas boleh say goodbye untuk next PRU13.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Teringat kenangan lama semasa tinggal di Sana'a, Yaman untuk beberapa ketika dahulu. Sana'a ini merupakan kota lama yang menyimpan pelbagai kesan sejarah yang menarik untuk diperhatikan. Satu lagi perkara menarik, Sana'a, walaupun terletak di benua Arab, bukanlah panas seperti yang kita semua fikirkan. Amat sejuk, lebih lebih lagi di waktu malam. Suhu pagi lebih kurang 20-25 darjah celcius dan malam boleh turun sehingga 10 darjah celcius. Tapi, ini ketika musim panas. Kalau musim sejuk, Allah sahaja yang tahu.

Di kota ini, penduduknya bercampur baur antara pengikut Sunnah Syafi'e dan juga mazhab Syiah Zaidiyyah. Perbezaan ini boleh dilihat dimana-mana tempat. Pada pengalaman saya, azan bagi Syiah Zaidiyyah hanya senada atau setone, ianya identical dimana-mana masjid pun. Maka, senanglah untuk memilih masjid Sunnah untuk menunaikan Solat.

Satu ketika, saya mengikut seorang kawan mengunjungi Jami' Kabir untuk menunaikan Solat Zuhur di sana. Jami' Kabir terletak di dalam Sana'a Lama, ataupun Sana'a Qadeemah. Sana'a Lama amatlah unik, bangunannya indah, diukir dengan sebegitu teliti dan ada yang dibina menggunakan tanah liat. Satu pengalaman yang tak dapat dilupakan.

Bangunan di Sana'a Qadeemah, unik

Sana'a Qadeemah adalah base untuk pengikut Syiah Zaidiyyah, termasuklah Jami' Kabir yang akan dilawati ini. Tetapi, para Ulama' muktabar berhukum bahawa sah solat berimamkan mereka kerana Zaidiyyah tidak mengkafirkan para sahabat, cuma mengatakan yang Saidina Ali lebih Aulaa untuk jawatan khalifah berbanding Abu Bakr.

Dari jauh Jami' Kabir - gambar internet

Setibanya saya dan kawan di masjid itu, kami menunaikan Solat Tahiyyatul Masjid dan beri'tikaf sementara menunggu waktu zuhur. Kerana masih lama menunggu masuk waktu, saya bersiar-siar di sekeliling masjid sebentar. Masjid ini adalah masjid lama. Masjid yang diarahkan pembinaannya oleh Rasulullah sendiri, dengan mu'jizat panduan kiblat masjid ini telah dibuktikan melalui Google Earth, dimana arah kiblatnya terus menuju ke pusat Kaabah di Makkah.

Bahagian depan masjid, mihrab di sini.

Bahagian tengah Jami' Kabir. Open air.

Akhirnya masuk Zuhur, dan kami bersolat bersama jemaah yang lain. Apa yang saya perhatikan, jemaah di sini tidak mengikut tertib saf; ada yang solat di belakang, ada yang bersama di bahagian depan. Tak mengapalah, mungkin mazhab mereka membenarkan. Saya pun bersolat seperti biasa.

Setelah selesai solat dan wirid sendirian, saya dan kawan saya mahu beredar untuk persiapan ke kelas. Tiba-tiba, beberapa orang Arab menahan kami dan bertanya sesuatu kepada kami.

"Hai Orang Cina, adakah engkau berdua AhlusSunnah?"
"Ya, ada masalah dengan kami?" Kawan saya menjawab, saya hanya mendiamkan diri.
"Cara kau bersolat sungguh pelik dan lucu!" mereka membalas. "Kenapa?" Saya bertanya.
"Kau bersolat begini (sambil meletakkan tangan kanan di atas tangan kiri di bahagian perut, seperti kita biasa bersolat), macam kau sedang memeluk seekor anjing!"
Kawan saya hanya tersenyum.
"Adakah kau sedar, solat kau pula(menunjukkan dua tangan dilepaskan ke sisi badan) seolah-olah kau memegang dua ekor anjing!"

Pergh, berani gila kawan aku sorang ni. Tapi, orang Arab tadi tidak oun marah ataupun membalas. Mungkin tergamam agaknya. Terus saja kawan saya meminta diri bersama saya untuk keluar dari masjid. Orang Arab tadi hanya memerhatikan kami pergi.

Sebenarnya, ramai sudah menceritakan tentang perkara ini. Tapi apabila terjadi kepada saya sendiri, baru saya tau, kadang-kadang ada orang fanatik gila sampai perkara yang tak pernah dipraktikkan disindir sebegitu. Mujur sesuatu yang tidak diingini tak terjadi. Tapi, berjumpa dengan orang totok Syiah Zaidiyyah memang satu pengalaman yang 'hebat'.

1 comment:

  1. org arab yg persenda abg tu wahabi ke syiah zaidyyah??

    ReplyDelete